Mossels - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Kees Bosch - WaarBenJij.nu Mossels - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Kees Bosch - WaarBenJij.nu

Mossels

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

27 Januari 2009 | Nieuw Zeeland, Motueka

Motueka, 25 januari

Even wat leesvoer voor de geïnteresseerden. Special warm welcome to my relatives.

En de eerste maand van 2009 is alweer bijna voorbij. Time flies when you’re having fun…… Ja, meestal is het wel fun. Het eerlijk verdiende pokergeld (heb nog geen belastingaanslag gehad) raakte echter sneller op dan verwacht, dus er moet ook in N-Z wat gewerkt worden. Mijn eerste twee weken als mosselopener zit er op. Wat zullen we er eens van zeggen: tja er zijn betere banen, maar ook slechtere. De samenlevingdienende taak van een mosselopener bestaat eruit om het mosselvlees van een van beide schelpen los te snijden en de baard ( plantje waarmee de mossel zich vasthoudt aan de bodem of rots ) te verwijderen. Hierdoor blijft er een van de schelpen met een lekker stukje mosselvlees over. Voor dit uiterst subtiele werk dient men gebruik te maken van een speciaal mosselopenmes. Het is de bedoeling deze handeling 1000-1100 per uur te herhalen zodat men op contractbasis kan werken en wat meer kan verdienen dan op uurbasis.

Zo…. Dat was dat… wat gebeurt er nog meer hier in Nieuw-Zeeland? Ik heb vernomen dat er in Europa aardig wat aandacht is geschonken aan recente overvallen op (wild)kampeerders. Maar zoals bijna altijd is slecht nieuws alleen nieuws, aangezien goed nieuws schijnbaar niet interessant is. Ik verblijf momenteel samen met mijn (tijdelijk??) reisgenote op een soort van campingground in Motueka, een dorpje in het noorden van het zuider eiland dat als uitvalsbasis dient voor tochten door het Abel Tasman National Park (ATN). Het interessante aan de campingground dat het iets anders is dan een ‘normale’ backpackers. Er verblijven veelal oudere kiwi’s die de hele dag een beetje rondhangen en niet te veel uitvoeren. Bob, kiwi, 50-60 jaar woont in een 2-bij-2 tent, wat zijn enige bezit is. Hij speelt het grootste deel van de dag strategy games op zijn computer en als afwisseling is er altijd alcohol. Maori guy, 50-60 jaar, met 20 jarige Thaise,lijkt helemaal niets uit te doen op een dag. Daryll, kiwi, 50 jaar, ontbijt met bier, luncht en dineert met tankt af met iets sterkers. Ik verdenk hem ervan ingebroken te hebben in onze caravan; we missen namelijk een halve fles rode wijn!!!! Oude maori-vrouw, die ’s nachts in nachtdiensten van 12 uur ( tautologie???) bramen en frambozen plukt. Enz.enz…enzzz……. Ja, ik voel me hier wel thuis……. en veilig……….

Volgend weekend hebben we een trip geboekt naar ATN. 2 dagen kajakken en een derde dag teruglopen naar het beginpunt. Weer een keer wat ondernemends na een maandje ‘rust’. Het tweede weekend van februari staat een meerdaagse tocht naar de Nelson lakes op het programma. Voor foto’s en info kan je googlen.

Joost en Cindy zijn vorig weekend op bezoek geweest!! Op hun tocht door N-Z verbleven zij ook twee dagen in Motueka, zodat we twee avonden de tijd hadden om gezellig bij te ouwehoeren. Ik ben weer op de hoogte van de gebeurtenissen in Nederland. En zoals gedacht: niets gemist, alles nog hetzelfde. Maar super dat ik ze even gezien heb….. een deel van mijn thuis…..

En op het moment dat ik dit aan typen ben ( in ergens in het midden van onze campingground ) komt onze nieuwste bewoner langs, de steriotype-kiwi voorbij waarover voornamelijk Aussies grappen maken. In een mini-gesprekje van een paar minuten heeft hij 5 keer ‘sweet as’ gebruikt en elke zin geëindigd met ‘bro’ ( uitgesproken als ‘bru’).

Anekdote: Afgelopen week zit ik met een schatje (schätzchen) ( ja, die zijn er ook hier) te eten en tegelijk een keer het nieuws te kijken. Komt er op een gegeven moment het nieuws over de eerste werkdag van President Obama………… Zegt het schatje naast me: President???Obama?? Did I missed something??? Tja, het leven gaat hier gewoon zijn eigen gangetje, ook zonder het wereldnieuws van de afgelopen maanden.

Nieuw Zeeland….. een paar dingentjes… misschien heb ik ze al een keer eerder genoemd, maar misschien ook wel niet: Barefoot country – het is hier heel gewoon om over straat, in winkels, banken, waar dan ook te lopen op blote voeten……. Rijtjeshuizen – kennen ze hier niet, alleen maar vrijstaande huizen……Liquor store – niet ieder dorp heeft een supermarkt, maar er is altijd wel een liquor store aanwezig……Kerstmisreclames op tv/radio – lijkt gewoon……… behalve dat ze er in januari!!! al mee beginnen. Wees er op tijd bij voor komend jaar! Be a good Kiwi – ontzettend veel scheid je afvalreclames, rij veilig reclames, geen geweld, leer zwemmen, be a good neighbour overheidsreclames……… Cricket en Rugby - Iedere jongen speelt cricket en rugby. Duitsers- in sommige hostels is meer dan 60-70% van de backpackers Duits…….. waar het tot enige jaren terug nog not-done was om in je eigen taal te spreken, waar andere backpackers bij zijn, lijkt es ganz normal für Deutscher um sich auf Deutsch zu unterhalten. Aber viele Deutsche Mädchen sind ganz süß so das ist nicht immer schlimm.

Toekomst. Wat was ook alweer een van de redenen voor deze reis??? Misschien uitvinden wat het doel is van het leven….. Het lijkt erop dat het leven nog steeds geen specifiek doel heeft, dus moeten we het maar zo waardevol mogelijk maken, voor jezelf of voor een ander. Werkend leven na deze reis??? Toch misschien maar laten omscholen tot een meer menselijk beroep, zoals fysiotherapeut, massagetherapeut, wellness business, personal health coach, een beroep met een meer menselijke kant…. Als er iemand tips over opleidingen, scholingen,andere mogelijkheden heeft dan hoor ik het graag….

Plan 1…..Nog een kleine drie maanden in Nieuw-Zeeland spenderen en dan ergens halverwege- eind april terug naar Thailand om nog wat rond te reizen in zuid-oost azië, nog een beetje met monniken te filosoferen en meer Muay Thai ( thaiboksen) te leren. En de terugkeer naar Nederland staat nog steeds begin juli gepland…. Poehe nog maar grofweg 156 dagen…..

Grtzzzz kees

  • 27 Januari 2009 - 10:48

    Pepijn:

    He KC,

    Sorry van afgelopen zondag, was de conference call even vergeten. as zondag zit in ik DH bij de josti's dus weet niet of er dan een mogelijkheid is.

    Mooi verhaal dat je hebt getypt, klinkt iig concreet!

    Hier alles OK, vorige week mijn knie weer flink geblesseerd dus een paar dagen mank gelopen, samen met Lea haar hand zijn we maar een zielig stel. Ook de fiets weer uit de opslag gehaald en mijn eerste tochtjes (50 en 70 km) zijn inmiddels gemaakt al is het wel nog koud zonder zonnetje.

    Hou ons op de hoogte en heel veel plezier daar!

    Gr Pepijn

  • 27 Januari 2009 - 18:06

    Pa:

    Voor job-zoekers; we zoeken nog een kroegbaas voor ons plaatselijke 'Wirtshaus'
    Het leven ziet er goed uit daar; 'overleven' is dus geen probleem.
    Groeten uit Oostenrijk
    P&M

  • 20 Februari 2009 - 10:52

    Moeders:

    Hé Keesie suikerbeesie Ik heb de bewuste plaats weer gevonden om te schrijven. Dat ik even echt je stem gehoord heb vond ik heel fijn.Ook ben ik blij met al die toestanden in Australië dat je daar niet naar toe geaan bent.Nogmaals ik hoop dat je geniet,en veel ervaring opdoet.Waardoor je als een rijker mens terug komt[ik bedoel niet het financiele vlak]. Maar dat begreep je wel. Dikke knuffel en de groetjes van mij en Jacques.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Motueka

Mijn eerste reis

Denken over wat nou echt waardevol voor mij is.....

Recente Reisverslagen:

14 Juni 2011

Kees in India

27 Mei 2009

235 dagen -Singapore

17 April 2009

sawadikap

02 April 2009

korte update

06 Maart 2009

Over de helft
Kees

dus......

Actief sinds 24 Aug. 2006
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 40230

Voorgaande reizen:

17 September 2015 - 01 November 2015

Keesino, een stukje wandelen

13 Augustus 2011 - 28 Augustus 2011

Kees zoekt en vindt boerderij

13 Juni 2011 - 14 Juni 2011

Incredible India

06 Oktober 2008 - 01 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: